tiistai 12. huhtikuuta 2011
Verokarhu rakastaa meitä!
Kuka vielä muistaa, millaista oli veroilmoituksen täyttäminen? Se tehtiin kunnian ja omatunnon kautta kerran vuodessa, ympärille keittiön pöydälle koottiin suuret määrät kuitteja, työpaikalta lainattu nauhalaskukone, kahvia ja ruutupaperia. Joku tutki ohjeita otsa kurtulla ja hartaasti, joku toinen vetäisi korvakuulolta. Mutta ankaraa äherrystä se vaati ja aina se jäi viime tippaan. Aamulla sitten juostiin verotoimistoon palauttamaan se kirjekuori, kun ei enää postitse ehtinyt.
Vaan nyt on toisin. Verottaja teki aikanaan asiakkaan näkökulmasta valtaisan palvelu-uudistuksen. Se oikaisi mutkat, uudisti oman ajattelunsa ja vapautti meidät jokavuotisesta piinasta. Verottaja tekee nyt työn puolestamme ja lähettää meille valmiiksi esitäytetyn ilmoituksen tarkistettavaksi. Helppoa kuin heinän teko: tarkista tiedot, ja jos ne ovat mielestäsi oikein, voit unohtaa koko jutun. Jos on korjattavaa, voit tehdä korjauksetkin kotisohvalla verkossa.
Jos ilmoituksessa kuitenkin on jotain päänvaivaa aiheuttavaa, on verottaja iloisen maksajan käytettävissä myös sosiaalisessa mediassa. Samalla kun käy keskustelua päivänpolttavista aiheista Suomi 24:lla, voi käydä myös verottajan pakeilla kysäisemässä neuvoa omaan veroilmoitukseensa liittyvissä kysymyksissä. Huhtikuun 5. päivä avatussa palvelussa on viikossa aloitettu jo liki 250 keskustelua ja jätetty yli 700 viestiä. Aika paljon minusta. Kun kyse ei kumminkaan ole mistään "kysy mitä tahansa; me vastaamme mitä huvittaa" -palstasta.
Kaiken kaikkiaan ihailtavaa notkeutta jähmeäksi koetulta verokarhulta! Hallinnollisen taakan keventäminen on julkishallinnon yhteinen tavoite ja asiakaspalvelukehityksen päämäärä. Sillä tiellä verottaja näyttää suuntaa ja me muut seuraamme perästä. Toivottavasi ripeästi.
PS. Tämä ei ole maksettu puheenvuoro, aivan sydämestäni kirjoitin. Olen niin tosi iloinen, että meillä on rohkaisevia esimerkkejä siitä, mitä voidaan saada aikaiseksi, kun asiat ajatellaankin aidosti uusiksi asiakkaan näkökulmasta.
Lähettänyt
Merja Heinonen
klo
21:24
Tunnisteet:
hallinnollinen taakka,
Suomi24,
veroilmoitus,
verokarhu,
verottaja
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Kyllä verokarhu on kehunsa ansainnut ja lisäksi purkillisen hunajaa! Sähköinen asiointi toimii kuin unelma, ja jos jostain syystä on pakko soittaa, niin puhelinpalvelu on iloista, ystävällistä ja tehokasta.
VastaaPoistaSamaa mieltä,Eevali. Pannaan vielä purkki hunajaa päälle!
VastaaPoistaVerokarhu niiaa ja kiittää sekä blogistia että kanssakommentoija-Eevalia! Toivottavasti pystymme tarjoamaan yhtä onnistuneet asiakaskokemukset jatkossakin.
VastaaPoista